Wil je in 2 minuten in de perfecte kerststemming komen? Bekijk dan deze kerstvideo’s. Zakdoeken klaar!!!
Bij Talmon volgen we de (videomarketing) trends graag op de voet. Onze favoriete tijd van het jaar is december, dan komen de kerstcommercials online en op TV. Deze worden elk jaar beter en beter, vooral de UK loopt daarin voorop. Het draait nu niet meer om de reclame. Het draait écht om het verhaal en de emotie van verbondenheid wordt steeds belangrijker.
Talmon heeft storytelling als identiteit, het is de manier waarop we al onze klussen benaderen. Wij denken altijd vanuit een verhaal, omdat wij weten dat we mensen zo beter kunnen bereiken, raken en in beweging krijgen.
Fijne feestdagen!
Team Talmon
#1 NL - Staatsloterij - Frekkel
#2 NL - PLUS - Familietradities zijn er om door te geven
Volgens ons een van de beste commercials op de Nederlandse TV dit seizoen. Een echte tranentrekker, met een ontroerend verhaal over het gemis van een familielid tijdens de feestdagen. Pas op het laatste moment wordt duidelijk dat het om een reclamespot voor PLUS gaat, daarvoor draait het puur om het verhaal.
#1 UK - John Lewis - Partners Christmas
De kerstreclames van John Lewis zijn in de UK echt een begrip. Elk jaar wordt er met spanning uitgekeken naar het moment dat hij wordt uitgezonden. De juiste emoties bij de kijkers opwekken hebben ze daar geperfectioneerd. Hier staat ook wel een giga budget tegenover van maar liefst 1 miljoen pond. Dit keer speelt Elton John de hoofdrol.
#2 UK - Aldi - Kevin the Carrot and the Wicked Parsnip
Bij deze reclame is het Disney gehalte erg hoog, met een eigen gecreëerd geanimeerd karakter: Kevin the Carrot. Vorig jaar was Kevin ook al te zien in de kerstreclame van Aldi en dit jaar is aan hem de taak zijn familie te redden van Pascal, de kwaadaardige Pastinaak. Spanning en humor zijn in deze video goed in balans.
#3 UK - Tesco - Everyones Welcome
Het eerste jaar dat Tesco’s, een van Engeland's grootste supermarktketens, een kerstcommercial heeft… en die is niet slecht voor een eerste keer! Door de verschillende personages kan iedere kijker zich identificeren. De video voelt warm, herkenbaar en heeft humor.
#4 UK - Sainsburys - The Big Show
Go big, or go home moeten ze bij Sainsbury’s gedacht hebben. De kerstcommercial heet dan ook ‘The Big Show’, waar een schattig als piek verkleed meisje de hoofdrol speelt in het kerststuk op school. De video begint rustig en zelfs een beetje tenenkrommend, maar veranderd in een spectaculair optreden met de schattigste personages (kijk die kerstballen eens rondhuppelen!).
#5 UK - Phil Beastall (indie) - Love is a gift
We sluiten af met een korte film, geen reclame. Phil Beastall creëerde deze film met een klein budget van slechts 50 pond (!), in reactie op de miljoenen die door andere bedrijven worden gespendeerd aan een kerstreclame. Het doel was om te zien of het mogelijk was om met zo'n klein budget hetzelfde niveau van emotie te bereiken als bijvoorbeeld met de enorme budgetproductie van John Lewis. Wij vinden van wel, ook een echte tranentrekker met een mooie kerstboodschap aan het einde.